Dry Needling

Dry Needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Met een speciale techniek worden spieren aangeprikt. Zo raken de spieren snel en langdurig ontspannen. Dry Needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald. De fysiotherapeut spuit dus geen vloeistof in de spier. Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten. De naalden hebben invloed op de energie in het lichaam. Dry Needling gebruikt meestal één naald, waarmee de spier kortdurend wordt geprikkeld. Dry Needling werkt op specifieke punten, zogenaamde triggerpoints, en is geen energiebehandeling.

Een triggerpoint is een plek in een spier, die naast de lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn / stijfheid lokaal in een spier; pijn ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut: bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch: bijv. door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik
  • Overbelasting / blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk of operatie)
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt Dry Needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat kost de behandeling?
Dry Needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling en wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Voor aanvullende informatie kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

Onze Dry Neelding-therapeuten: